10 nap Izraelben, 10 nap önmagunkban

Most mesélek nektek egy olyan lehetőségről, amit egészen biztosan nem akartok kihagyni. Egy ingyenes, 10 napos izraeli körútról lesz szó, ami bennetek is egy életre nyomot hagyhat, ha bevállaljátok. No és miért ne tennétek?

Miről szól a Taglit?

A Taglit lehetőséget nyújt azoknak a 18-32 év közötti zsidó származású fiataloknak, akik közelebb akarják érezni magukat a gyökereikhez, akik szeretnék bejárni Izraelt és megismerni eme lenyűgöző ország mind az ezer arcát. Az utazás pont olyan, mint egy osztálykirándulás, csak a rothadó  faházak helyett 4 csillagos hotelekben szálltok meg, egy csapat éretlen kisgyerek helyett egy csapat tudatos fiatallal utaztok együtt, a Hortobágy helyett pedig sivatagot, Tel Aviv-i felhőkarcolókat és Holt-tengert láttok.

Ki jogosult rá?

A részvételnek csupán korhoz és származáshoz kötött feltétele van. Az útra minden olyan 18-32 év közötti fiatal jogosult, akinek legalább egy nagyszülője zsidó származású, mindegy, hogy anyai- vagy apai ágról. Nem kötelező vallásosnak lenned, nem kizáró ok, ha nem tartod a Sabbathot, ha nem fogyasztasz kóser ételeket vagy ha nincs földig érő pajeszod, elég, ha papíron igazolni tudod, hogy van zsidó származású felmenőd. A Taglit célja, hogy megismertesse veled a zsidó hazádat, hogy bemutasson neked egy olyan országot, ahol pusztán a származásod miatt mindig tárt karokkal várnak majd.

Tényleg ingyen van?

Tudom, tudom, túl szép, hogy igaz legyen és te sem akarod elhinni, hogy egy 10 napos körutat repülőjeggyel, külön busszal, szállással, ellátással és idegenvezetővel együtt csak úgy kifizet neked valaki.

Pedig bizony ez a helyzet, az Egyesült Államok és Izrael karöltve támogatja a diaszpórában élő zsidó fiatalokat, hogy meglátogathassák Izraelt és közelebb kerülhessenek a zsidó valláshoz, kultúrához és nem utolsó sorban a saját gyökereikhez.

A résztvevőknek csupán három költséggel kell számolniuk.

• Először be kell fizetni egy körülbelül 70 000 forint értékű foglalót, ez azonban az út végeztével 100 százalékban visszaigényelhető.
  • Ezen felül körülbelül 150 sékelt kell kifizetni az idegenvezetőnek, ami nagyjából 12 000 forint, de higgyétek el, az a rengeteg tudás, amit tőle kaptok, ennél sokkal több pénzt is megérne.
  • Ezeken a költségeken felül még az ebéd- és költőpénzre kell gondolnotok. A svédasztalos reggeli és vacsora ingyen van, ám az ebédet a szombati nap kivételével minden esetben nektek kell állnotok. A húgommal ketten, összesen 930 sékelt (75 000 forintot) költöttünk el a 10 nap alatt, melybe bőven belefért pár gyros tál, egy-két szuvenír, nem kevés halva és persze jó pár görbe este is némi Tubi társaságában.

A Taglit mint életérzés

A Taglit sokkal több egy ingyenes ajándékútnál. Nehéz szavakba vagy karakterekbe önteni azt, amit átéltünk, megéltünk, amit odakint tapasztaltunk. Leírhatatlan érzés végignézni a napfelkeltét egy sivatagban, lebegni a kristálytiszta Holt-tengerben, napozni annak sószigetein, megmászni a Masadát vagy Tel Aviv egyik hotelének tetejéről csodálni a kivilágított várost.  Ódákat zenghetnék Izrael természeti csodáiról, kiváló konyhájáról és az életérzésről, amit kínál, de ezt az élményt magatoknak kell megtapasztalnotok.

A Taglit mint tanulmányi út

A Taglit nem csak az utazás gyönyöre miatt kiváló lehetőség, de tanulmányi útnak is egyedülálló. A csoporthoz csatlakozó izraeli katonáktól első kézből tanulhattok a helyiek életéről, az idegenvezető pedig töviről-hegyire ismertet veletek mindent, amit Izrael földjéről, államáról, lakosságáról, kultúrájáról, vallásáról, történelméről és politikai helyzetéről tudni érdemes. Többet tanultam ezalatt a 10 nap alatt, mint egy évnyi történelemóra alatt a középiskolámban, és azt a tudást, amit az úton szereztem, már senki sem veszi el tőlem.

A Taglit mint identitáskereső lehetőség

A Taglitnak köszönhetően most közelebb érzem magamat a gyökereimhez, mint valaha. Nagymamám a holokauszt miatt egész életében rettegésben élt és él a mai napig, sosem beszélt a zsidóságról, sosem gyakorolta a vallást és a kultúrát sem építette be a mindennapjaiba, sőt, anno még a nevét is megváltoztatta. Ha ezt most elolvashatná, minden bizonnyal engem is jól leteremtene azért, amiért ország-világ előtt felvállalom, hogy zsidó vér csörgedezik az ereimben. A Taglitnak köszönhetem, hogy most mégis bátran, büszkén és minden félelem nélkül kijelentem: én is zsidó származású vagyok.

Ne ijedjetek meg! A Taglit nem kötelez titeket arra, hogy olyat tegyetek, amit nem szeretnétek, hogy radikális zsidókká váljatok, ha eddig nem voltatok azok. A Taglit nem indít szektát, csupán lehetőséget ad arra, hogy közelebb kerüljetek a saját zsidó identitásotokhoz anélkül, hogy bárkitől sértő zsidó vicceket kellene hallgatnotok, hogy bárki kinézne titeket amiatt, hogy a felmenőitek sárga csillagot viseltek.

Jómagam sosem követtem egy zsidó szokást sem, a testvéreimmel azt nevelték belénk, hogy hallgatnunk kell a származásunkról, hiszen egyedül így lehetünk biztonságban. Nem állítom, hogy a Taglit út után minden pénteken zsinagógába járok majd, hogy szombatonként nem nyomkodom a telefonomat vagy hogy lemondok a karácsonyi vacsoráról, de az biztos, hogy többé nem fogok némán hallgatni arról, hogy honnan származom. Az utolsó olyan generációhoz tartozom, aki még ismer holokauszttúlélőket, de szeretném, ha az első olyan modern generáció tagja is lehetnénk, aki ismét félelem nélkül, büszkén vállalhatja, hogy honnan jött.

A Taglit mint kapcsolatépítő élmény

A Taglit azon felül, hogy elkalauzolt egy meseszép országba és közelebb hozott minket a gyökereinkhez, új ismeretségeket, barátságokat és szerelmeket is adott nekünk.

Amikor a második napon egy kis szobába összezárva, könnyes szemmel hallgattuk egy magyar holokauszttúlélő történetét, rájöttem, hogy a körülöttem ülők valójában nem is idegenek számomra. Közös sorstörténetünkből fakadóan egy olyan összekovácsoló erő érződött közöttünk, melynek köszönhetően bátran és boldogan nyíltunk meg egymásnak az utazás további részében.

Együtt eredtünk az identitásunk nyomába, együtt éltük át a kultúrsokkot, együtt tevegeltünk, együtt szenvedtünk a szemünkbe fröccsenő Holt-tenger vizétől, egymás mellett kuporogva aludtunk a beduin sátorban, egymást segítettük át a gyomorrontáson, együtt csodáltuk a csillagos égboltot a sivatagban  és együtt sírtunk a búcsúzáskor. Mindezek alatt megosztottuk egymással a titkainkat, a vágyainkat és az élettörténeteinket is. A Taglit képes volt rá, hogy 28 különböző értékrendű és mentalitású fiatalt egy összetartó csapattá kovácsoljon.

Ó, drága Taglit!

Életre szóló élményt adtál nekünk. Utazni vittél minket, de nem csak Izraelt járhattuk be, hanem gondolataink és lelkünk legeldugottabb zugait is. Azt hiszem, bátran kijelenthetem az összes résztvevő nevében, hogy örökké emlékezni fogunk rád. Mindent köszönünk!