7 pszichológiai csapda, ami hátráltat pénzügyeinkben

Pénzügyeinkben óriási szerepe van a pszichológiának. Hiába, az elme önbecsapásra való hajlama rendkívül erős: számos olyan pszichológiai hatás létezik, amely gyakran vezet átgondolatban pénzügyi döntéshez.

Alternatív költségek

Egy vásárlásnál például nemcsak azt döntjük el, hogy megvásároljuk az adott terméket, hanem azt is, hogy mit nem fogunk megvenni abból a pénzből. Ezt nevezik alternatív költségnek, hiszen ha megveszünk egy „A” dolgot, le kell mondanunk egy „B”-ről. A 4 pohár kávéért vehettünk volna egy könyvet, az 1800 forintos gyorskaja áráért pedig elmehettünk volna moziba. (Nekem az alternatív költségekkel való számolás segít a legjobban abban, hogy pénzemet tudatosan költsem el.)

Mentális nyilvántartás

Képzeljük csak el, hogy besétálunk a Starbucksba, 1100 forintért megveszünk egy tortaszeletet, de egy cukrászdában nehezünkre esik egy 6000 forintos, 12 szeletes tortát megvenni, ugye? Ez azért van, mert tudat alatt különféle mentális kategóriákba – szórakozás, élelmiszervásárlás, stb. – pakoljuk a költekezéseinket.

Ezeket a mentális kategóriákat az alapján is létrehozhatjuk, hogy honnan érkezik a bevétel. Ha például a fizetésünkről van szó, gyakran azt is megnézzük, hogy azt a pár ezer forintot mire költjük. Ha viszont nyereményről, bónuszról van szó, az ingyenpénz-érzet miatt egy másik mentális zsebbe pakoljuk a pénzt, és hajlamosak vagyunk annyit eltapsolni belőle, amennyit fizetésünkből sosem tettünk volna.

Fizetés fájdalma

Neked is néha fáj, ha egy borsós végösszeg után fizetned kell? Erre találták ki a fizetési-fájdalomcsillapítókat, avagy a bank- és hitelkártyákat, a PayPalt és az e-számlát. Lelkileg nem annyira fájdalmas két kattintással, vagy egy gyors érintéssel fizetni, mint a kasszánál állva előkészíteni a szükséges összeget.

Horgonyzás

Gyakori pszichológiai csapda a horgonyzás, amikor az elsőként hallott információnak túlságosan nagy jelentőséget tulajdonítunk, azt használjuk mércének. Egy félmilliós kirakati laptop mellett a 200.000 forintos már nem is tűnik olyan soknak, ugye?

Csordaszellem

A már jól ismert „Neki is van? Hát akkor kipróbálom én is!” – mentalitás. Tudat alatt sokszor gondoljuk azt, hogy mások tájékozottabbak, mint mi, és bizonyára okkal vették meg azt, amit.

Veszteségkerülés

A veszteségkerülés filozófiája szerint fájdalmasabban érint minket a pénz elvesztése, mint amekkora örömet okoz annak megnyerése. Ezt használják ki a „Próbálja ki, és ha nem tetszik, visszafizetjük az árát!” – típusú marketing trükkök is. Nehezebben tudunk lemondani valamiről, ha az már a miénk.

Elveszett költségek csapdája

Ekkor csak azért ragaszkodunk valamihez, mert már túl sok pénzt, időt és energiát öltünk bele – nem akarjuk, hogy eddigi erőfeszítéseink feleslegesek legyenek. Az elveszett költségek csapdájáról részletesebben ebben a cikkben írtunk.

 

További cikkek: