Figyeljünk a kiégés jeleire!

Ha túl sok stressz ér minket a nap 24 órájában, akkor egészséges munkakedvünk könnyen kiégésbe fordulhat át. A kiégés nem más, mint egy erős stresszállapot, amely érzelmi- és fizikai kimerültséghez vezet. Fogalmát nehéz megérteni, de érdemes: nincs olyan területe az életünknek, amit ez a veszélyes állapot érintetlenül hagyna. Először csak azt hisszük, hogy a munkánkra van hatással, aztán mire észrevesszük, addigra már a családunk, a szabadidőnk, a hobbink, a baráti kapcsolataink és az általános emberi kapcsolataink is érintettek lesznek benne. Annak érdekében, hogy még idejében kezelni tudjuk ezt az állapotot, tisztában kell lennünk a kiégés vészjósló jeleivel.

Kimerültség, motivációhiány

A kiégés egyik legfőbb tünete az erőtlenség. Ekkor megállás nélkül fáradtnak érezzük magunkat: se kedvünk, se energiánk semmihez, még ahhoz sem, ami régen lázba hozott. Ebben az állapotban pályakezdőként már a nyugdíjas éveinket várjuk, munkahelyünkre csak hosszú készülődési idő után, jó nagy adag gyomorgörccsel karöltve indulunk el.

Feledékenység, koncentrációhiány  

A Burnout-szindróma gyakran párosul feledékenységgel és koncentrációhiánnyal is. Jellemző a „semmire sincs idő” érzés: előfordulhat, hogy pontatlanok vagyunk a határidők betartásában, az összetettebb feladatok pedig egyre nagyobb kihívást jelentenek számunkra. Munkánk szervezetlenebbé válik: az eddig megszokott precizitást és magabiztosságot egyre ritkábban érzékelik munkatársaink.

Egészségügyi problémák

Amikor testünk kimerül, azt az immunrendszerünk is érzi, fertőzésekre és megfázásokra sokkal fogékonyabb lesz a szervezetünk. Érdemes átgondolni, hogy többször betegedtünk-e meg az elmúlt fél évben, mint általában szoktunk.

A tartós burnout számos egyéb betegségnek is lehet a kiváltó oka. Mellkasi fájdalmat, légszomjat, gyomor- és bélrendszeri fájdalmat, ájulást, fejfájást, emésztési problémákat és szívpanaszokat mind a kiégés tüneteiként tartják számon. A felsorolt tünetek persze más betegségek előfutárai is lehetnek.

Ingerlékenység

Ha a szokottnál többször tapasztaljuk ingerlékenységünket, akkor előfordulhat, hogy nem csak egy egyszerű, hétköznapi kimerültség van a háttérben. Érdemes feltenni magunknak a kérdést: eleget alszunk? Nem dolgozzuk túl magunkat? Szánunk magunkra is időt?

Zárkózottság

A kiégés során a közöny, a zárkózottság és az elszigeteltség érzete szinte mindennapos. Ekkor kerüljük kollégáinkkal, családtagjainkkal és barátainkkal való kapcsolattartást, előszeretettel vonjuk ki magunkat beszélgetésekből, és a szociális események is egyre inkább nyűgöt jelentenek, mintsem örömforrást.

Mit tegyünk, ha a kiégés tüneteit tapasztaljuk?

A felsorolt tünetegyüttesek mind arra figyelmeztetnek, hogy haladéktalanul változtatnunk kell az eddigi életvitelünkön: a vészjósló jeleket nem szabad a szőnyeg alá söpörni. Ha úgy érezzük, megtörtént a baj, akkor első lépésként csökkentenünk kell a körülöttünk lévő stresszt: merjünk nemet mondani! Törekedjünk arra, hogy magunkra is szánunk időt az egészségünk megőrzésének érdekében!  A Mindset Piszchológia oldalán további hasznos tanácsokat is találhatsz a kiégés leküzdésével kapcsolatban.

További cikkek: