Hogyan írjunk szakdolgozatot hatékonyan?

Mindenféle mellébeszélés nélkül szeretném megosztani a sokat próbált és számomra nagyon jól működő eljárásokat, amivel hozzásegítem magam a hatékony alkotáshoz (legyen az szakdolgozat írás, tanulás, edzés vagy akármi más).
Több befolyásoló tényező is van, igyekszem mindet felsorolni. Ez egyébként egy folyamat, amit ha napról napra minél inkább betartasz, annál jobban fogsz teljesíteni.

Reggel 

  • Kelj korán! (A későn kelés gyakran párosul későn fekvéssel.)
  • Reggelizz lightosan! (Ha sokat, vagy megterhelőt eszel, a tested az emésztésre pazarolja azt az energiát, amit az agyad is felhasználhatna. Ajánlom a gyümölcsök és zöldségek fogyasztását smoothie-ként, vagy tojást.)
  • Hideg zuhany. (Az egyik legnehezebb dolog, de ha képes vagy rá, sokat lendít a napodon.)
  • Vitaminok. (Nekem sokat segítenek a B vitaminok és magnézium kombója, ennek érdemes utánajárni, hogy mi segíti a koncentrációt és energiát. Viszont óvatosan kell bánni ezekkel, ugyanis létezik vitamintúladagolás.)

Napközben

  • Oszd be, hogy mikor mennyit foglalkozol vele! (2-3 órát érdemes egyszerre.)
  • Szüntesd meg a zavaró tényezőket! (A social média koncentrációgyilkos: tedd el a telefonod jó messzire, némítsd le, hogy még csak ne is hallj róla! Semmit se nyiss meg a szövegszerkesztőn és a forrásokon kívül.)
  • Mozogj! (A 2-3 órás munkát 10-15 perces sétával vezesd le a szünetekben, ez újra feltölt, nagyon jót tesz az agynak.)
  • Egyél lightosan! (Inkább többször érdemes a nap folyamán enni, a nagy volumenű étkezések lefárasztanak egy időre, és nem lesz kedved vagy energiád folytatni. Nagyon fontos hogy eleget is együnk, mert ha nincs az agynak elég forrása, nem teljesít jól.)

Este

  • Korán feküdj le aludni, mindenképpen éjfél előtt! (Az alvás mennyisége és minősége nagyon fontos szerepet játszik ebben is)
  • Lefekvés előtt 2 órával ne egyél, ne edz! (Ez rontja az alvásminőséget.)
  • Ne igyál este kávét! (A koffein később üt be mint gondolnád, és tovább is tart, ami megint csak rossz alváshoz vezet.)
  • Meditáció. (Valószínűleg mindenki sokat hallotta már – nem véletlenül. A koncentrációt nagyon meg tudja erősíteni. Gyakorlat: relax zene, és 5-10 percig minden gondolatodat űzd el, segít ha a levegővételedre koncentrálsz.)

FONTOS!
Aki még nem tette meg, kezdje el megismerni önmagát! Ezek a tippek sokat segítenek, de az változó, hogy ki mikor tud alkotni. Van, aki délelőtt, van, aki délután, van, aki este. Tapasztald ki! (Mikor van kedved nekikezdeni valaminek általában? Mikor van az, amikor nem kell rávenni magad, hanem mintha csak önmagát írná meg a szakdolgozat?) VISZONT, sose legyen kifogás az, hogy “ez most nem jó időpont, majd később csinálom, mert most nincs kedvem”. Arra kell gyúrni, hogy mindig legyen kedved. A lista segít ebben.

További cikkek: