Hatékony home office 20+1 tippben: mert mindenki másképp csinálja

Nézzétek meg ezt a képet! Én vagyok az egyedüli, vagy csak nekem nem néz ki így egy otthon töltött munkanap? Mondjuk tény, állandó harcot vívok az idővel, csak rohanok önmagam után, ezért is vetettem fel pár napja a 20on VIP csoportjában a kérést (megjegyzem, aki még nem tette, MOST csatlakozzon!), hogy zúdítsák rám a tippeket, hogyan maximalizálják az otthoni munkavégzést. Hátha egyszer, majd a távoli jövőben, rólam is ilyen szép, összeszedett, boldogságtarkított home office-os képek készülhetnek, miután minden munkát időben leadtam, és az összes percet maximálisan kihasználtam a fókuszált önfegyelmemnek köszönhetően.

20+1 aranyszabályban szedtem össze (20on VIP csoportból, barátaimtól, személyes meglátásokból, időmenedzsment könyvekből), mit érdemes tenni a hatékony otthoni munkavégzés érdekében. Ezerarcú vegyesfelvágott következik, válogassatok kedvetekre, inspirálódjatok társaitoktól, hisz mindenki másképp csinálja, mindenkinek más a jó.

A home office egyetlen valós szabálya, hogy nincs kőbe vésett szabály! Remélem, mindenki megtalálja a saját habitusának megfelelő tippet.

 

  1. Öltözz fel! Tudom, csábító egész nap pizsiben, melegítőben, alvós pólóban tengődni, de nekem már az is sokat számít, ha felveszek egy farmert, így máris nem érzem annyira lazának a dolgot. Mintha ezzel ezt mondanám magamnak: „Oké, akkor vegyük komolyan magunkat.”
  2. Extra tipp lányoknak: még egy minimális smink is segíthet, esküszöm. A karantén-időszakban körülbelül két hétig nem pakoltam magamra semmilyen kenceficét, majd amikor elegem lett a nomád életmódból, feltettem egy kis szempillaspirált. Ez valami tudatalatti készülődési állapotot hozhatott elő a hátsó agyféltekemből, mert utána úgy pörgött az agyam, hogy magam szédültem bele.
  3. Az idő nem rétestészta! Vagyis: ne húzd! Ugye te is ismered Parkinson teóriáját? „A munkavégzést mindig addig húzzák, hogy kitöltse az elvégzendő feladatra rendelkezésre álló időt.” Eszerint, ha nekem három teljes napom van arra (bárcsak ennyi lenne!), hogy megírjam a 20on-ra a „Hatékony home office 20+1 tippben: mert mindenki másképp csinálja” című cikkemet, akkor annak elkészülte tényleg három teljes napig tartana – addig húznám ugyanis az időt.
  4. Lakatold le a hűtőszekrényt. (Vagy csak én járok állandóan rá…?)
  5. Pomodoro-technika önjutalmazással variálva (20on VIP csoport tipp). Tűzz ki ehhez hasonló célokat: „Mire lejár a mosás, be kell fejeznem ezt vagy azt, és ha sikerül, akkor majd kávészünetezhetek.” (Vagy nassolhatok, de akkor le kell vennem a hűtőről a lakatot.)
  6. Vendégszerzőnk, István tippje az, hogy a reggeli munkakezdés- és befejezés előkészítése legyen egyfajta rituálé: amikor előkészítjük a munkát, akkor szedjünk le minden magánéleti dolgot az asztalról, amint pedig véget ér a munkaidőnk, dugjunk el mindent, ami munkával kapcsolatos.
  7. Találd meg a számodra legmegfelelőbb munkaállomást! Egy sarok, a kanapé, a konyhaasztal, a terasz, a kényelmes ágyad, a régóta porosodó íróasztalod, a babzsákod – tényleg egyénfüggő.
  8. Megfigyeltem, hogy serkentőleg hat rám, ha pár óránként helyet változtatok, és kicsit megváltozik a környezet körülöttem. (Ezzel szemben van olyan ismerősöm, akit ez például gátol, mert eltereli a figyelmét.)
  9. Kedvenc tippünk a 20on VIP csoportból: kényelmes pózban csinálni az előre kijegyzetelt feladatokat nyitott ablaknál, egy pohár bor mellett. (Persze csak módjával!)
  10. Tömbösíts, végezd el egyben a hasonló feladatokat! Jelölj ki külön időintervallumokat a munkára, az ebédszünetre, a takarításra, az e-mailek válaszolására, a más elintézendő ügyekre, a kutya etetésére, a telefonhívásokra, az e-mailekre, és foggal-körömmel tartsd hozzá magad!
  11. Egy-egy váratlan pillanatban el szoktam morfondírozni azon, hogy ha most ebben a szent pillanatban betoppanna a főnököm, akkor mit szólna ahhoz, amit lát. Elégedett lenne, vagy… tudod. Ha az utóbbi, akkor megemberelem magam.
  12. Ne. Nyomkodd. A. Telefonod. Nehezítsd meg a közösségi média elérésed, ne Messengerezz (ami nem munkaüggyel kapcsolatos), ne görgesd az Instát, satöbbi, satöbbi – ezeket már le se kéne írnom.
  13. Munkaidő alatt nincs takarítás! Tudom, a munkaidő alatti takarítási roham megmagyarázhatatlanul tör az emberre. „Csak rendet rakok az íróasztalomon”-nal kezdődik, aztán mire észbe kapnánk, már a konyhát is kisúroltuk, a teraszt is felmostuk, a macskát is kifésültük, és az ezeréves fényképalbumokat is szépen elrendeztük.
  14. Főszerkesztőnk, Fruzsi tippje az 5 perc alatt elvégezhető feladatok listája: ha valamit el tudsz intézni 5 perc alatt, ne húzd, ne halaszd, ne tologasd, hanem végy egy mély levegőt, embereld meg magad, és azonnal csináld meg! Ezzel kiküszöbölhető a Pató Pál úr-jelenség: amikor a végtelenségig, akár hetekig, hónapokig halogatunk egy rövid idő alatt letudható feladatot. (Ez az 5 perces trükk a rettegett munkaügyi telefonhívások és a végtelenségig halogatott e-mailek gyógyszere.)
  15. Kezdd a nemszeretem munkákkal! Így megelőzöd a tologatást, arról nem is beszélve, hogy jobb előbb túlesni a nehezén. Mark Twain így fogalmaz: „Ha az a feladatod, hogy megegyél egy békát, legjobb, ha kora reggel esel neki. És ha az a feladatod, hogy két békát egyél meg, kezdd a nagyobbikkal.”
  16. Legyen béke, egészség és sávszélesség. Most, hogy többen is home office-ban dolgozunk itthonról, bizony elég sokszor megakadnak a videó-hívások, és ez elég idegesítő tud lenni. Persze szórakoztató a főnök groteszk pózban lefagyott feje, kell is a screenshot, de könnyen el lehet érni arra a pontra, amikor a hang és a kép unszinkrona már ténylegesen hátráltat minket.    
  17. Munkaidő alatt ne vidd el 30-szor megsétáltatni a kutyád. Tudom, nehéz.

18. Vezess home office naplót (ez is 20on VIP tipp)! Segíthet, hogy megcsinálj mindent.

19. Hagyd az agyad és a feneked – a piriformis szindróma miatt – fellélegezni! Mindkettőnek kell a pihenés. Jóga, nyújtás, meditálás, bambulás, bármi!

20. A nap végén tudd megnyomni a kikapcsoló gombot a gépeden! Azt hinné az ember, hogy ez a világ legegyszerűbb, legevidensebb dolga, aztán mire kettőt pislantunk, már 1.5 óra túlórában vagyunk… A hatékony home office egyik fontos szabálya, hogy nincs késő esti e-mail csekkolgatás és telefonálgatás! Tudni kell befejezni is.

+1: veregesd vállon magad, amiért kitörtél Parkinson teóriájából, és a rendelkezésedre álló időn belül végeztél ezzel a cikkel, egy lépéssel is közelebb kerülve a hatékony home office rendszerhez.

További cikkek: