Másnapos depresszió, avagy 20onévesen már nem is akkora buli az ivás?

Bizonyára ismered azt a depresszív, gondterhes, bánatos érzést, ami egy átmulatott éjszaka után kerít a hatalmába. A fejfájást és a hányingert fancsali hangulat kíséri, mely az egész napodat tönkreteszi – hiába érezted előző este kifejezetten jól magadat. Vajon mi felelős a letörtségedért?

Nem millió dolláros kérdés ez, természetesen az alkohol a ludas. Tisztázzuk előre, a másnaposság alatt eluralkodó rossz hangulat, és a klinikai depresszió, melyet az alkoholfogyasztás csupán felerősít, két külön dolog. Előbbi átmeneti, míg utóbbi egy mentális betegség, mely megfelelő odafigyelést és kezelést igényel. Mi most az első esettel foglalkozunk, mellyel szinte biztos, hogy minden huszonéves találkozott már.

Hangxiety

Szakértők már rég bebizonyították, hogy a másnapok bűntudattal, aggodalommal és megbánással járhatnak együtt. Az érzés még szakszót is kapott: hangxiety-nek, avagy „másnapos szorongás”-nak nevezik. A hámból való kirúgás bizony gyakran eredményezhet olyan tetteket, melyekre utólag nem vagyunk büszkék, melyekre nem szívesen emlékezünk vissza. Az ébredést követően mégis szembe kell néznünk a valósággal, tetteink súlyával, ez pedig nem kevés feszengést okoz.

Rossz hangulat

A szorongás és bűntudat mellett a levertség is felütheti a fejét. Nincs ezen semmi meglepő, elvégre az alkohol úgy működik, mint a gyors antidepresszánsok. Az első ital még oldja a gátlásainkat és növeli az önbizalmunkat, ám a sokadik pohár után a depresszió, a düh és a szorongás kerülhetnek előtérbe. A józanodás során ugyanígy a negatív érzéseink válnak hangsúlyosabbakká.

Az alváshiány is erősíti

A másnapos “depresszió”-hoz persze nem csak a szorongás és a megbánás járul hozzá, de az is, hogy nem jutunk megfelelő mennyiségű és minőségű alváshoz. Dr. Irshaad Ebrahim, alvásspecialista szakorvos szerint az alkohol ugyan valóban segít az elalvásban, ám az éjszaka második felében sokkal több kárt tesz, ráadásul légzésünk egyenletességén is ronthat.

Nem titok, hogy az alvás jelentős hatást gyakorol a hangulatra. A Harvard kutatói szerint a kialvatlanság sokkal irritáltabbá, türelmetlenebbé és stresszesebbé tehet. Nem csoda hát, hogy egy átmulatott éjszakát követő minőségtelen alvás után nem vagyunk a toppon.

Huszonévesen ismerjük meg a másnapos depressziót?

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de én tizenévesen még semmit sem éreztem a másnapos depresszióból. Huszonévesen viszont egyre több görbe este után kaptam magamat azon, hogy letört vagyok. Már nem gondolom azt, hogy egy átmulatott éjszaka kárpótol a másnapért, melyen szomorúnak, levertnek, fáradtnak és hasznavehetetlennek érzem magamat.

Mióta tudatosan is megismertem, megértettem a másnapos depressziót, elment a kedvem az alkoholfogyasztástól – nem mintha valaha különösen nagy pártfogója lettem volna. Egyre többször indulok neki autóval a péntek éjszakának és egyre kevesebb kedvet érzek ahhoz, hogy akárcsak két korsó sört is megigyak.

A baráti körömben is hasonló változásokat tapasztalok. Egyre többen járunk kocsival és egyre kevesebben vágyunk alkoholfogyasztást is magában foglaló programokra. Egyébként ettől nem érezzük magunkat „öregebbnek” vagy „bénábbnak”, sőt. Ugyanúgy kimozdulunk és ugyanúgy szocializálódunk, csak a másnapos depressziót vesszük ki a képletből.

A letargikus állapotban túlélt másnapokon még bizonyára nem gondoltuk volna, hogy valaha hálásak leszünk a rosszkedvnek, most mégis azok vagyunk, hiszen végre lemondtunk az ivászatról, mint programról. Alkoholizálással töltött éjszakák nélkül sokkal kiegyensúlyozottabbak és vidámabban vagyunk. Mit gondoltok, vajon a huszonévesek a depressziós másnapoknak köszönhetően hagyják maguk mögött a bulizós kamaszkort?

További cikkek: