Mivel motiválható a jövő nemzedéke?

Kiemelten fontos az újabb generációk igényeinek megismerése, hiszen az ezredfordulós nemzedék nemsokára többségben lesz a munkaerőpiacon. De vajon hogyan lehet maradásra bírni az Y- és Z-generáció tagjait? Lehet “céghűséget” nevelni beléjük? Hiszen egyvalamiről sokan megfeledkeznek: a fiatalabb generáció képviselői számára ugyan fontos a bér, de csupán a stabil, kielégítő juttatás biztosítása nem elegendő ahhoz, hogy a vállalatnál hosszabb ideig maradjanak. 

Szerencsére mára már elérkeztünk arra pontja, hogy többen is elismerik, elfogadják a fiatalabb generáció másságát: már nemcsak a tipikus problémákat sorakoztatják személyük mellé, hanem a 21. század edzette erősségeiket, előnyeiket is; mint például a gyors információgyűjtés képességét, a virtuális tér ismeretét, nyitott gondolkodásukat, kreativitásukat, tenni akarásukat, felfedezővágyukat, innovatív szemléletüket.

Ebből kifolyólag a fiatalabb generációk számára tehát nagyon is fontos, hogy munkájuk élménnyel, kihívással, fejlődési lehetőséggel társuljon. Kézenfekvő a kérdés: mégis hogyan lehet “hűségessé” tenni az új nemzedékek képviselőit?

Tárgyalók helyett közösségi szobákat!

Az ezredfordulósok számára az iroda korlátozottsága, egyhangúsága gyakran demotiváló, nem véletlen találkozhatunk egyre gyakrabban közösségi szobákkal, pihenő-, gondolkodósarkokkal a tárgyalók mellett. A Microsoft amszterdami bázisát szokták példaként emlegetni: náluk senkinek sincs saját asztala, az alkalmazottakat arra ösztönzik, hogy költözzenek addig, ameddig meg nem találják azt a teret, ahol a leghatékonyabban tudnak dolgozni. 

Kölcsönös bizalmat, fejlődési lehetőséget!

Y-generációs fiatalként bátran állíthatom, hogy a vállalat céljait személyes ambíciónkkal összhangban szeretnénk megvalósítani. Álom kategóriába esik olyan tevékenységekkel foglalkozni, ami nemcsak fejlődésünket, de önmegvalósításunkat is támogatja. Az egyéni motivációk kiteljesedése, az ösztönkövetés lehetősége, a problémamegoldás egyéni útjának elfogadása, a mentor program kulcsfontosságú egy frissdiplomás számára. 

Rugalmasságot!

Oka van, hogy a fiatalok többsége a hatalmas multinacionális vállalatok helyett inkább rugalmasabb, kisebb cégeket preferálnak. Tudják, ott nagyobb lehetőségük van arra, hogy vállalkozói attitűdjüket bontogassák, hogy közösségi média területén szerzett tapasztalataikat kiaknázzák. A kulcsszó tehát a flexibilitás és a változatosság – legyen szó akár a munkaidőről, a munkavégzés helyéről, esetleg körülményeiről.

Mentor programot!

Az ezredfordulósok az elismerés, megbecsülés iránti vágyukból adódóan kedvelik a mentor programokat: a legideálisabb munkahely számukra az, ahol senki sem zárkózik el az építő jellegű, komolyan vett mentor-tanítvány viszonytól. 

Munka és magánélet közötti egyensúlyt!

Fontos tudni, hogy az Y-és Z generáció számára a munka és magánélet közötti egyensúly megvalósíthatósága elengedhetetlen, hiszen személyes törekvésük közé tartozik e kettő erőteljes szétválasztása – ami, valljuk be, gyakran nehezen megvalósítható az állandó e-mailek, értesítések, szűnni nem akaró, “csak 1 perces” telefonhívások miatt.

További cikkek: