Önkép, önértékelés, örök elégedetlenség – Könyv, ami kikúrál?

Testképzavarról szóló sorozatunk két hónappal ezelőtt kezdődött, két részen már túl vagyunk. A bevezetés és a közösségi média ludasságáról szóló bejegyzés után következik a harmadik update.

Az utóbbi időszakban kicsit több visszaesésen mentem keresztül, de ezt szerintem betudhatom a stresszes és túlzottan zsúfolt mindennapjaimnak.

Mint ahogy korábban említettem, a testképzavar leküzdésére egy tervet állítottam fel, amelynek második lépéseként a tünetek elméleti hátterének felderítésére szerettem volna a hangsúlyt fektetni. Mielőtt azonban rátérnék arra, hogy ez miben is merült ki, szeretnék megosztani veletek egy tuti gyakorlati tippet, ami ezeken a nehéz napokon átsegített.

A centi

Igen, jól olvastátok – a centi lett a legújabb barátom, aki mindig ott lapul az éjjeliszekrényem fiókjában. Vannak olyan reggelek, mikor egyszerűen csak úgy kelek fel, hogy „Jézusom, Anna, már megint mekkora bálna vagy!”. Na ilyenkor jön a képbe a centi. Teljesen egyszerű módon lemérem magam, és rájövök, hogy a hisztim már megint teljesen felesleges. Ez a módszer elég sokszor megmentett már egy-egy rosszkedvű naptól, bármennyire is primitíven hangzik.

The Body Image Workbook

A fejem és a közösségi média csatornáim megtisztítása után úgy döntöttem, ideje kicsit a testképzavarom gyökereit felkutatni. Érdekes módon a hosszas kutatásom ellenére nem sok olyan könyvet találtam, ami ebben segítségemre lehetett volna – a legtöbb könyv az étkezési zavarokra koncentrál, vagy olyan embereknek íródott, akik tényleg hatalmas súlyfelesleg elfogadásával küzdenek.

Végül Thomas Cash The Body Image Workbook: An Eight-Step Program for Learning to Like Your Looks könyvére esett a választásom (Amazonon Kindle formátumban beszerezhető, sajnos csak angol nyelven), mivel tetszett, hogy ténylegesen feladatokat kell megoldani a könyv olvasása közben. Számomra sosem hoztak eredményt a motivációs beszédek, így a lehetőség, hogy aktívan tudok dolgozni olvasás közben, nagyon lázba hozott.

Szembesülés és sokk

Az általános statisztikák és a módszer ismertetése után a szerző végtelen számú teszt kitöltésére kötelezi az olvasót, avagy a pácienst ezen a ponton. A tesztek mindegyike egy-egy kényes területre fókuszál: a külső tulajdonságok, az elfogadás, a másokhoz való hasonlítgatás és a társaságban való megjelenés kérdéseit feszegeti. A tesztekre a kitöltő pontokat kap, amelyeket egy előre meghatározott skálán kell elhelyezni. Ez alapján megállapítható, hogy az adott területen mekkora „munkát” kell végezni.

Már a tesztek kitöltése is rengeteg lelki problémát feszegetett számomra –nehéz, megterhelő volt végigmenni rajtuk, ezzel párhuzamosan pedig gondolkodásra késztettek. Az eredmények pedig tényleg sokkolóan hatottak. Az eredmények azt mutatták, hogy a legtöbb területen problémáim vannak, sőt, volt, ahol a kritikus zónába kerültek az értékeim.

Célkitűzések

A sokk kiheverése után személyes célkitűzésekből álló listát kell összeállítani, amelynek teljesítésére a könyv további részei nyújtanak útmutatást. A listának meghatározott elemei vannak: tartalmaznia kell olyan testi jellemzőket, amelyeket el kell fogadni, olyan negatív gondolatokat, amelyeket meg kell tanulni kiiktatni, olyan mindennapi berögződéseket, amelyeket meg kell változtatni a tested elfogadása és az önbizalmad növelése érdekében.

Innentől kezdve pedig a könyvről nem tudok általánosságban beszélni, hiszen mindenkit más irányba fog vinni az útja, más feladatokkal kell megküzdenie és más célokat kell elérnie. Azonban váratlan meglepetés volt számomra ez a könyv, valóban érzem a pozitív hatását a mindennapjaimban, így ha Ti is szeretnétek aktívan tenni magatokért, egy 10 dolláros beruházást ez biztosan megér.

További cikkek: