Te mennyire vagy Facebook függő? – Teszteld magad!

Tudományos publikációk ezrei szólnak a közösségi oldalak mértéktelen használatának negatív hatásairól. A minap épp azon gondolkodtam, hogy tulajdonképpen – egy bizonyos szinten – mindannyian függői vagyunk a Facebooknak vagy a Messengernek. Ez persze csak egy elég radikális, tudomány-mentes megközelítés, ezért jobban beleástam magam a témába. Töltsétek ki a tesztet, hogy rálátásotok nyíljon arra, hányadán is álltok a Facebook használatotokkal!

De előtte következzék a két fő indok, ami a függőség kialakulása mögött lapul

Van, aki a Facebook függőséget a „Fear of Missing Out” (FoMO) fogalmával magyarázza, ami magyarul lemaradásról való félelmet jelent. Ezen teória szerint a látogató azért tér vissza állandóan a közösségi oldalra, mert fél, hogy éppen lemarad, kimarad valamiről. Van olyan is, aki inkább a platform „közösségi jutalmazás” módszerét okolja a függőség kialakulásáért, eszerint a felhasználók az értesítések, a kedvelések és a hozzászólások miatt térnek vissza egyre gyakrabban a közösségi oldalakra. Ez a két fajta „megerősítés” azonban néhány felhasználóra jobban hathat, mint másokra, esetükben túlzott közösségi oldalhasználatot eredményez, így felmerülhetnek a függőség egyértelmű jelei is.

De ki a függő?

Ha valaki 24 óra leforgása alatt 60-nál többször nyit meg egy alkalmazást, azt a pszichológusok már függőnek nevezik. A kényszer másik fő ismertetőjele, ha valaki felkelés után vagy lefekvés előtt azonnal (vagy közvetlenül) rápillant az okostelefonjára. A saját függőségi szinted megállapításához válaszolj az alábbi kérdésekre a következő skála felhasználásával:

1 = Ritkán
2 = Időnként
3 = Gyakran
4 = Sokszor
5 = Mindig

A kérdésekre számokkal válaszolj, a végén pedig add össze őket!

  1. Milyen gyakran találod úgy, hogy tovább voltál a Facebookon, mint ahogy tervezted?
  2. Milyen gyakran hanyagolod el az otthoni feladataidat, hogy több időt tölthess a Facebookon?
  3. Milyen gyakran használod a Facebookot arra, hogy bizalmas kapcsolatba léphess a partnereddel?
  4. Milyen gyakran létesítesz új kapcsolatokat a többi Facebook felhasználóval?
  5. Milyen gyakran ér valami kellemetlenség a Facebookon töltött idő miatt?
  6. Milyen gyakran romlanak az osztályzataid, vagy romlik az iskolai, munkahelyi teljesítményed a Facebookon töltött idő miatt?
  7. Milyen gyakran ellenőrződ e-mailjeidet mielőtt kötelezettségeidet teljesítenéd?
  8. Milyen gyakran romlik a munkateljesítményed vagy az eredményességed a Facebook miatt?
  9. Milyen gyakran védekezel vagy titkolózol, ha valaki arról érdeklődik, hogy mit csináltál a Facebookon?
  10. Milyen gyakran nyugtatod magad a Facebook segítségével az életed problémái elől menekülve?
  11. Milyen gyakran örülsz már előre annak, hogy visszamehetsz Facebookozni?
  12. Milyen gyakran félsz attól, hogy Facebook nélkül az élet unalmas, üres és örömtelen lenne?
  13. Milyen gyakran kiabálsz vagy leszel ideges, mérges, ha valaki megzavar, amikor éppen Facebookozol?
  14. Milyen gyakran halogatod késő éjszakáig az alvást, csak mert lefekvés előtt Facebookozol?
  15. Milyen gyakran gondolsz a Facebookra, vagy fantáziálsz a Facebookról, hogy jó lenne belépni, amikor offline vagy?
  16. Milyen gyakran kapod rajta magad Facebookozás közben, hogy azt mondogatod: „Csak még néhány percig maradok.”
  17. Milyen gyakran próbálod sikertelenül csökkenteni a Facebookon töltött időt?
  18. Milyen gyakran próbálod eltitkolni, mennyi ideig voltál a Facebookon?
  19. Milyen gyakran választod inkább a Facebookot ahelyett, hogy másokkal csinálnál valami egyéb programot?
  20. Milyen gyakran érzed magad rosszkedvűnek, mogorvának, idegesnek, amikor éppen offline vagy, egészen addig, amíg újra vissza nem térhetsz a Facebookhoz?

Eredmény

Miután minden kérdésre megválaszoltál, add össze az általad kiválasztott feleletek számait, ez adja majd a végeredményt. Minél nagyobb a szám, annál erősebb a Facebook függőség és az abból adódó problémák veszélye. Az alábbi általános összegzés segít meghatározni az eredményedet:

20 – 49 pont: Átlagos facebook felhasználó vagy. Nem keveset vagy a facebookon, de kontroll alatt tartod a facebookozásodat.

50 -79 pont: Alkalmanként vagy gyakran találkozol problémákkal a facebookozásod miatt. Érdemes megfontolnod hogyan, hatnak ezek a gondok az életedre.

80 – 100 pont: Facebook használatod lényeges problémákat okoz az életedben. Fontold meg, milyen hatással van a facebook az életedre, és vedd figyelembe, hogy ezek a problémák közvetlen összefüggésben vannak azzal, ahogyan a facebookot használod!

További cikkek: