A sikeres állásinterjú elengedhetetlen elemei Téma: Karrier

Számos munkám volt már, tömérdeknyi állásinterjún vettem részt, karriermenedzsmentre is jártam, tapasztalt munkakeresőnek tartom magamat. HR-esünkkel összeállva igyekeztünk hasznos tanácsokat összegyűjteni neked, hogy sikeresen szerepelhess a következő interjúdon. Az első benyomáson áll vagy bukik, hogy megkapod-e az álommunkádat, úgyhogy most mindenképpen olvass figyelmesen!

Az állásinterjú előtti teendők

Arról már írtunk, hogy milyen fontos a megfelelő önéletrajz elkészítése, tippeket is adtunk, hogy hogyan készítsd el az egyedi CV-det.  Az állásinterjú előtt azonban nem ez az egy feladat vár rád.

Úgy kell tudnod a cég történetét, mint az első világháború eseményeit kellett a középiskolában. Tudd, mikor, ki és miért alapította a vállalatot, milyen fontosabb mérföldköveik voltak az évek során és hol tart a cég jelenleg. Az interjúk többségén szinte egészen biztos, hogy megkérdeznek arról, mit tudsz a cégről. Neked ekkor csiripelni kell, mint a madaraknak. Lelkesen mesélj a vállalatról, ne csak felmondd a bemagolt tényeket! Lássák rajtad, hogy izgatottan várod, hogy végre te is szereplője lehess a vállalat történetének.

A hiperszuper önéletrajz elkészítése és a cég múltjának ismerete még mindig nem elég. Fontos, hogy kérdésekkel is készülj. Ne kérdezz olyat, ami az álláshirdetésben egyértelműen szerepelt és olyat se, aminek könnyen utánaolvashatnál máshol. Okos kérdéseket tegyél fel és légy trükkös, mint például ennél a kérdésnél: „A közösségi média oldalatokon láttam, hogy az elmúlt években több új irodát is nyitottatok szerte a városban. Szerepel további terjeszkedés a rövidtávú terveitek között is?” Így két legyet üthetsz egy csapásra, hiszen tanúbizonyságot adsz arról, hogy utána néztél a cégnek és az érdeklődésedet is kifejezed.

A megjelenés

Muszáj szót ejteni a megjelenésről is. Akár tetszik, akár nem, olyan világot élünk, ahol a borító alapján ítélik meg a könyvet. A megpályázott munkához mérten kell felöltöznöd, így ha például álmaid pultos munkájára jelentkezel, nem feltétlenül a kiskosztüm a nyerő, de ha egy multi pozícióját pályázod meg, a fenekedet épp hogy csak eltakaró, tévesen szoknyának nevezett ruhadarab sem a legjobb választás. A fiúknak ugyanúgy oda kell figyelniük arra, hogy mit viselnek, az izompóló például kevés állásinterjún állja meg a helyét, bár egy személyi edző pozíció megpályázásánál akár előnyt is jelenthet.

A kisugárzásod még az öltözködésednél is fontosabb lesz. Az szemkontaktussal együtt járó erős kézfogás, a mosolygás és az egyenes testtartás nélkülözhetetlen elemei az interjúdnak. Te felvennél valakit a cégedhez, aki félős kisegérként, savanyú képpel bujkál az asztal alatt? Nem, szerintem sem.

Az önmarketing

Az állásinterjúd ugyan nem a Teleshop egyik legújabb adása, mégis el kell adnod magadat, igaz kicsit kevésbé nyomulósan és tenyérbemászóan, de mindenképpen hatásosan. Nem elég, ha az önéletrajzodban foglaltakról mesélsz, azt már az interjúztatóid azelőtt elolvasták, hogy betetted volna a lábadat az irodájukba. Legyen mondanivalód magadról, a céljaidról, az álmaidról és legyél képes mindezekről csillogó szemmel beszélni! Merem feltételezni, hogy amúgy sem sűríthető bele egy A4-es oldalba az, aki vagy. Ne félj a humortól és ne rejtsd véka alá, hogy van életed a munkán kívül is! Ütős marketinget kell magad köré építened, de nem csak azt kell bebizonyítanod, hogy a szaktudásod kiváló, hanem azt is, hogy a személyiséged is rendben van, hogy a csapatépítőkön is jó társaság leszel.

Az önmarketing másik elengedhetetlen eleme az, hogy önbizalmat sugározz. Egészen biztos lehetsz benne, hogy senki sem akar majd alkalmazni, ha bizonytalan vagy magaddal kapcsolatban és süt rólad, hogy te sem vagy biztos benne, hogy erre a munkára teremtettek. Kerülni kell mindenféle önmagadat lekicsinylő megjegyzést, a feltételes módokat és a kételyeket is. Így a „nem vagyok benne a legügyesebb, de talán menni fog” típusú mondat kifejezetten tilos, helyette egyedül a „könnyen tanulok, ezzel sem lesz probléma” jellegű megnyilvánulás a megengedett.

A mesterhármas

Tehát három dologról semmi esetre sem szabad megfeledkezned: a felkészültségről, a megjelenésről és az önmarketingről. Sok sikert!