„Az első egy-két év nem volt más, mint ingyenmunka” – Freestyle-ból karriert? Téma: Karrier

Érdekelt Lipták Zoltán története, aki 2013-ban került bele Magyarország egyetlen, jelenleg öt tagból álló Freestyle foci csapatába, aminek vezetését 2016-ban vette át. Egy élményben, kitartásban és tanulságban gazdag útról mesélt nekem. Vajon hányszor próbálták meg lebeszélni erről a szokatlan pályáról? A rengeteg fellépés, Youtube csatorna üzemeltetés mellett hogy van ideje még az egyetemi tanulmányaira is? És egyáltalán, az ő szavaival élve: „labdázgatással” lehet pénzt keresni? Minden kérdésre őszinte választ kaptam.

Zoli 2008-ban, 15 éves korában kezdett el megismerkedni a szabad stílusú focival. „A freestyle-t mindenki otthon kezdi. Én sem voltam kivétel, az utcára sem mertem kimenni gyakorolni, féltem, hogy túl béna leszek a többiekhez képest. A hátsó kertben gyakoroltam napi szinten 4-5 hónapon keresztül, utána már kimerészkedtem a kapun túlra is, a többiekhez. Ekkor már nagyon rákaptam az ízére, napi 8-9 órát gyakoroltam iskola mellett. A versenyszellem motivált mindannyiunkat: ha azt láttuk, hogy valamelyikünknek sikerült egy új trükk, akkor csak azért is tovább maradtunk gyakorolni 2-3 órával.”

Zoli a freestyle lényegét a 100 méteres sprint futáshoz hasonlította: „a freestylerek 10 másodperc alatt be tudják mutatni az összes tudásokat. Persze máshogy néznek az emberre, amint megtudják, hogy egy bonyolultabb, 0,3 másodpercig tartó mozdulat mögött másfél év gyakorlás van.”

A Freestyle foci csapatba 20 évesen került be, majd három évvel később, 2016-ban a vezetést is átvette. „2016-ban még nagyon kezdetleges volt minden. Voltak fellépések, versenyek, szponzorok, azonban tudtuk, hogy ez még mindig kevés, nem lehet vele elég pénzt keresni. Százezer forintokat meglehetett, de tudtuk, hogyha ebből szeretnénk megélni, akkor ez nem elég: több munka kell.” Létrehozták a FreestyleFoci nevezetű Youtube csatornát, amelynek jelenleg több mint 64 ezer feliratkozója van. Tudták, hogy be fog jönni, hiszen foci alapú videógyártás még nem volt Magyarországon.

Teljesen a nulláról indultak: „A videóvágást autodidakta módon tanultam meg, semmit sem tudtam róla. Az első egy-két év az nem volt más, mint ingyenmunka. Megállás nélkül dolgoztunk, nulla forintért, ugyanis ahhoz, hogy valami jól nézzen ki, az egy napnyi vágás eredménye. Nem mondom, iskola mellett nagyon nehéz volt folyamatosan gyártani és vágni a videókat, de csináltuk.”

2017. január elsejétől kezdve töltötték fel az első videókat, amelyek eleinte csak a trükkök bemutatásáról és megtanításáról szóltak.

„A Youtube csatornánknak az a célja, hogy a jövő generációja, a mostani 13-14 éves korosztály tanuljon is, kialakuljon bennük a fejlődés iránti vágy: ne csak a hülyülést, az influencerkedést, a gamerkedést, meg az ehhez hasonlókat lássák a közösségi médián. Fontosnak tartjuk, hogy a feliratkozóink értsék is, mi miért történik. A fizikát is próbáljuk becsempészni egy-két videóba: hogyha például meglövi az ember a labdát és az csavarodik, elmagyarázzuk, hogy az mitől fog csavarodni. Ha már ezzel legalább egy picit ösztönözni lehet a fiatalokat arra, hogy tanuljanak és figyeljenek az iskolában, akkor már megérte. Videóinkban, nyereményjátékainkban bátorítjuk a fiatalokat arra, hogy igenis menjenek ki a szabadba a videójátékok helyett. Gyakoroljanak sokat, hiszen eredményt elérni csak és kizárólag így lehet.”

Magyarország teli van rejtett tehetségekkel – állítja Zoli. „Volt egyszer egy focis feladvány, amiből egy angol válogatott fél perc alatt 16 darabot tudott megcsinálni. Egy magyar kisgyerek ebből 21 darabot csinált meg. Ez nem csak magyar szinten rekord. Ebből létezik világrekord is, ami pont 21 darab. Tehát az a kisgyerek, aki a hátsó kertben egyedül gyakorolgatott, lényegében megdöntött egy világrekordot. Az ilyen gyerekek egyedül edzenek napi szinten, senki nem tud róluk semmit. Állítom, hogy nagyon tehetségesek a magyar gyerekek, csak a mai világban ez nem feltétlenül elég.”

Na de mi más kellene még, ha nem a színtiszta tehetség? Zoli kifejtette, hogy a közösségi média tudatos használata egy olyan segítség lehet 21. század fiataljainak, aminek köszönhetően a semmiből nőhetnek ki. „Sajnos már nem az van, hogyha tehetséges vagy, akkor bejutsz egy focicsapatba, és révbe értél. Manapság a közösségi média is nagyon számít. Egy nagyobb focicsapat már nézi, hogy hány követőd van, sőt, vannak úgynevezett játékos megfigyelők is, akik Instagramon csekkolják az illető mozgását.”

Az Adidas 2018 elejétől kezdve áll komolyabban a Freestyle foci csapat mögött, ugyanis válogatott magyar focistákkal nem igazán lehet eladni egy focicipőt – állítja Zoli. „A videóinkban mi halál őszinték vagyunk: simán megmondjuk, hogy ne vegyék meg, ha még növésben vannak, hogy 2-3 hónap múlva fél áron úgyis elérhető lesz, sőt, volt arra is példa, hogy kevésbé pozitív véleményemet fejtettem ki egy cipőről.”

És hogy mindez hogy fér bele az idejébe? Nevetett egyet, majd a következőt mondta: „A munkámból adódóan napi 10 órát is eltöltök a közösségi médián, persze emellett az egyetemi vizsgáimra is ugyanúgy fel kell készülnöm. Őszinte leszek, addig nem alszom, ameddig nem végzek az összes feladatommal.”

Amikor a jövőbeli terveikről kérdeztem, személyes célként Zoli a Freestyle világbajnokságot említette meg: 2015-ben a 27. helyezést sikerült elérnie, ezúttal a legjobb 5-be szeretne bekerülni. Távoli, 10 éves időtávban egy akadémia nyitását tervezgetik a csapattal, hiszen napi szinten érkeznek be hozzájuk olyan levelek, ahol privát oktatás felől érdeklődnek. Jelenleg azonban Youtube csatornájuk fejlesztését és bővítését helyezik előtérbe.

„A szüleim egyébként számtalanszor próbáltak lebeszélni a freestyle-ról. Nagyapám mondta mindig azt, hogy labdázgatással nem lehet pénzt keresni, és így nem lesz meg a diplomám. Azóta elvégeztem a BME gépészmérnöki alapszakot, jelenleg pedig az ipari terméktervező mérnöki mesterszakon tanulok. Egyetértek a szüleimmel abban, hogy a mérnöki tanulmányaimban több potenciál van, mint a freestyle-ban. Viszont kevesen tudják, hogy én ezt már az elejétől kezdve így terveztem. Egy általam tervezett terméket szeretnék majd eladni egy általam üzemeltetett reklámfelületen. A hosszú távú, kidolgozott terveknek vagyok a híve.”