4 tipp énidős tevékenységre 20onéveseknek

A húszas évek legtöbbünknek az önállóság kezdetét, a saját életünkbe való belevágást jelentik. Ezzel párhuzamosan megkezdjük a munkát vagy egyetemi tanulmányainkat. A hirtelen jött változás azonban rejteget egy veszélyt, amelyet a saját bőrömön is tapasztaltam. A ránk szakadó feladatok és az egyik pillanatról a másikra érkező szabadság kettősségében könnyű elveszteni a kapcsolatot önmagunkkal. A folyamatos kihívások, a hétköznapi teendők és az állandó pörgés azzal fenyeget, hogy kevésbé tudunk időt szakítani magunkra és a testi-lelki egészségünkre. Most összegyűjtöttem négy olyan személyesen preferált tevékenységet, ami a huszonévesek segítségére lehet ennek megelőzésében.

1. Naplózás

Nagyon sokat számít, hogy valamit csak végiggondolok vagy azt írásban is rögzítem. Egyrészt, ha megvan a rituálém, hogy leülök és kiírom magamból a dolgokat, akkor biztosan nem marad el a reflexió az érzéseimre és gondolataimra, másrészt ezekhez bármikor vissza tudok térni, újra olvasni, újra átgondolni őket. Számomra sokat adott, hogy egy-egy nehéz helyzetben volt előttem már kidolgozva egy ,,terv”. Hogy előzőleg miképpen láttam a dolgokat és hogyan cselekedtem. Másrészt az írás során sok olyan dolog is előkerülhet, ami amúgy nem jött volna ki. Úgyhogy minden szempontból csak ajánlani tudom!

2.Meditáció

Akár valami chill-es zenére, akár teljes csendben, akár egy meditációs párnán a jógaórád után, akár este egy egyszerű széken ülve, a lényeg: csináld! 5 percet csendben ülni a világ legegyszerűbb dolgának tűnik, pedig nem az! Jönnek a gondolatok, pörög a kerék az agyban, egyszóval nehéz kikapcsolni. Pedig meghálálja magát és számos kutatás bizonyítja, hogy már napi öt perc meditáció milyen pozitív élettani hatásokkal jár. Csökkenti a stresszt, növeli a koncentrációs képességet és jelentősen javítja az általános közérzetet. Szóval csüccs és befelé figyelj!

3. Sport

Én nagyátlagban az este edzős fajta vagyok. Korábban azért időzítettem ilyenkorra a saját testsúlyos edzést, mert egész egyszerűen csupán este maradt időm rá. Egy ideje viszont tudatosan használom a stresszlevezetésre és napi gőzkieresztésre, akkor is, amikor a terembe megyek le edzeni. Engem éppenséggel tökéletesen kifáraszt és lenyugtat estére, ráadásul azzal a tudattal készülök a lefekvésre, hogy a magamra szánt időt is hasznosan, építő jelleggel használtam ki. Nem kell itt Schwarzenegger-szintű kondizásra gondolni, bármilyen olyan mozgás megfelel, ami nálad eléri a kívánt nyugtató és lazító hatást. Vannak időszakok, amikor a sportot énidőként használom, de olyanok is, hogy egy kitűzött cél felé haladok, ezért azt komolyabban veszem, ilyenkor lekerülne erről a listáról. De valamilyen könnyed mozgást igyekszem minden este beiktatni, akár nyújtásról, otthoni edzésről vagy akár egy sétáról van szó.

4. Netflix & Chill

De most nem úgy! Viszont tuti neked is ismerősek azok a napok, amiknek a végére semennyi erőd nincs bármilyen értelmes szellemi vagy fizikai tevékenységet folytatni. Ekkor tényleg az a legjobb, ha bedobjuk magunkat a kádba vagy a zuhany alá és utána rögtön indítunk egy filmet vagy sorozatot, ami totál kikapcsolja az egész napi pörgést az agyunkban. Mert van egy mondás, ami akár az énidő mottójának is tekinthető: ne feküdj le, míg legalább fél órát nem töltöttél el valamivel, ami örömet okoz! Ha ez aznap egy rész az aktuálisan pörgő sorozatból, akkor hajrá!

További cikkek: