Egy-két tantárgy jó lenne még a közoktatásba Téma: Karrier
Elgondolkodtató kérdés, hogy milyen új tantárgyakat lenne még érdemes bevezetni az általános -és középiskolákban. Jómagam is eljátszottam a gondolattal: olyan tantárgyakra gondoltam, amelyek magára az életre készítenének fel – vagy legalábbis próbálnának -, nem pedig a tesztkitöltésekre és a magolásokra. Ezeknek az extra tantárgyaknak nem lenne köze sem az érettségihez, sem pedig a lexikális tudáshoz: mindenki saját érdekből tanulná, hiszen érdeklődési körtől függetlenül, mindenkinek hasznára válna. Na de elég a szórágásból, kifejtem, hogy milyen tantárgyakat is hiányoltam a padok közt eltöltött 12 év során.
Szakmai tanácsadás
Nem újkeletű, hiszen számos országban létezik. Ezt az órát nem egy olyan “tantárgynak” képzelném el, ahol csoportosan ül 30 fiatal felnőtt és együttes erővel diskurálnak jövőbeli terveikről – bár az sem lenne rossz. Ennek az órának a tényleges, személyre szabott szakmai tanácsadás lenne a célja. Milyen jó lett volna, ha a bizonytalan jövőbeli tervekkel rendelkező diákoknak lehetőségük lett volna konzultálni egy pályaválasztási tanácsadóval, teszem azt heti egyszer, egészen addig, ameddig a tanácsadást szükségesnek érzik. Ebben az egy órában tippek és tanácsok hangzanának el a diákok számára az egyéni preferenciák és képességek figyelembevételével.
Időmenedzsment
Egy időmenedzsment órának is örültem volna: személy szerint a mai napig gyakran meggyűlik a bajom az idő helyes beosztásával. Pedig minden ezen múlik, épp ezért tartanám az órát rendkívül hasznosnak: a fiatalok minél előbb megismerkedhetnének a helyes időbeosztás fogalmával és kivitelezésével. Ez a tantárgy sem a lexikális tudás halmozására szolgálna: különböző projekteknek köszönhetően, naplót vezetve, saját bőrük által tapasztalnák meg a diákok, hogy mit is jelent az idő helyes beosztása.
Felnőttkori hitelválság elkerülése
Ezt az órát is inkább csak kiegészítő tantárgynak képzelném el, ahol a tanulóknak lehetőségük lenne megismerkedni az eladósodás fogalmával, veszélyeivel és következményeivel. Úgy gondolom, ezt kivétel nélkül, minden fiatal felnőttnek tudnia kellene – még azoknak is, akik nem pénzügyi jövőt képzelnek el maguknak. Az órákon mindenről szó esne, ami magával a hitellel, a hitel elkerülésével, vagy akár a hitelfelvétellel kapcsolatos: mire érdemes figyelni a felvétel előtt és után, miért fontos törekedni az elkerülésére, miért érdemes a hitelkínálatokat összehasonlítani abban az esetben, ha a felvétel mellett döntünk – és még millió egyéb tényezőről is szó eshetne.
Háztartástan óra
Egy háztartástan órát is imádtam volna. Ott megtanulhattuk volna, hogyan kell megfelelően összeállítani egy étrendet úgy, hogy abban elengedő vitamin és ásványi anyag legyen – sőt, a megfelelő arányú szénhidrát, fehérje és zsír bevételével is megismerkedhettünk volna. Ez az óra azonban nem csak a főzés megszerettetését és a helyes táplálkozást helyezné fókuszba: megtanulhattuk volna azt is, hogy hogyan kell helyesen gazdálkodni a megkeresett pénzünkből, vagy hogy hogyan kell (családi) költségvetést csinálni.
Sokat akar a szarka, de nem bírja a farka? Hát, nem tudom. Egy dolgot tudok biztosra: ezeket az órákat sokkal hasznosabbnak gondoltam volna, mint a tengernyi házi feladatot.