Mi leszel, ha nagy leszel? – Hát influencer! Téma: Karrier
A világtörténelem során állandóan nőtt az igény az újabb és újabb szakmák kialakulására, így kicsit sem meglepő, hogy a mai napig újak tűnnek fel a színen. Ilyen friss hivatás az influencerkedés is, melyet hiába húzott alá most a Word pirossal, ettől még nagyon is létező foglalkozás.
„Anya, én influencer leszek”
Hazudnék, ha azt mondanám, nem rettegek attól, hogy a jövőbeli lányom/fiam majd influencer akar lenni, ha felnő. Szinte látom magam előtt, ahogy kisiskolásként faggatom őt, mi az álommunkája, és amikor kinyögi, hogy influencernek készül, ijedtemben még a kávémat is kiköpöm. „Jólvan kislányom, akárki lehetsz, aki csak lenni szeretnél” – akarom majd mondani egy nap. De hogyan kéne reagálnom, ha rá is ráragad a butaság?
Nem kellene kötelezően butaságnak lennie
Egyébként az influencerkedés lehetne egy nagyon hasznos és fontos szakma is. Ahogyan azt az elnevezés is sugallja, az influencer befolyásol, hatással van az emberekre, akik követik a döntéseit, a cselekedeteit, a nézeteit. Hívhatnánk őket inspirátoroknak influencerek helyett, hiszen nagyon is jelentős hatalom van a kezükben, melyet simán fordíthatnának valami igazán fontosra – mondjuk környezetvédelemre –, de nem véletlenül nem ezt az elnevezést kapták. A többség sajnos nem értelmesen aknázza ki a követőtáborában rejlő lehetőségeket.
Ha ma egy jóérzésű, épeszű ember meghallja az influencer szót, azonnal a népbutítás és a marhaságok jutnak az eszébe. A szelfik, a pózolás, a magamutogatás, a mértéktelen luxus és a sok-sok hülyeség minden, csak nem hasznos a társadalomnak. Okkal vagyok hát megrémülve, amikor a leendő gyerkőceimet féltem.
Miattunk élnek vígan
Tudjátok, hogy mi az igazán szomorú? Az, hogy mi, követők tartjuk életben ezt a foglalkozást. Ha nem lenne igény az influencerekre, akkor nem is léteznének. Ma már például nincsenek ószeresek, vándorköszörűsök vagy szemfelszedők, hiszen senkinek sincsen rájuk szüksége. Influencerekből viszont Dunát lehet rekeszteni, és nem azért, mert senki sem igényli a jelenlétüket.
No de, szükségünk van arra, hogy mások fényűző életét kövessük? Szükségünk van rá, hogy vadidegenek luxusnyaralásain készült képeket lájkolgassunk? Szükségünk van arra, hogy babaarcú lányok által reklámozott italokat kívánjunk meg? Az influencer világ elgondolkodtat, vajon ennyire eseménytelen lenne az életünk vagy csak szimplán ennyire elbutultunk? Miért igényeljük a baromságokat, a felületességet és a giccset?
Válaszaim nemigen vannak, de egyes influencerek profiljára lesve halálosan komolyan pánikba esem a jövőt illetően.
Az influencerek világa
Nagy „kedvencem” például Helen Owen, aki igen, valóban meseszép. Kétségtelenül gyönyörű, hibátlan arca pedig valószínűleg még a heteró lányokat is elbizonytalanítja a szexuális irányultságukról. No de a szépségén kívül ki ő és mit tesz hozzá a társadalomhoz? Közel 1,5 millióan követik a fiatal lányt, aki nem csinál mást, mint luxushotelekben és puccos bulikon fotózkodik. Külsőjének köszönhetően körbejárta már az egész világot, teremthetett volna értéket, de nem igazán sikerült neki. A méregdrága bikiniken, az egzotikus gyümölcstálakon és a fotogén kávés csészéken kívül még nem sok mindent mutatott be követőinek. Kár.
Na és mi a helyzet a Kardashianokkal? Ne kérdezd tőlem, hogy mit csinál a klán, vagy hogy mitől olyan híresek! Szerintem a 60-80 millió követőjük sem tudja pontosan, miért tartják szemmel az életüket. De valamiért mégis megteszik, és ismételten, ez itt a probléma – amíg van, aki kíváncsi, addig az influencerség egy létező szakma marad. A Kardashian hölgyek pedig boldogan gazdagszanak meg a követőik által kreált hírnéven. Képeiket nézegetve azon mélázom, vajon eljön-e a nap, amikor adónk 1 százalékát is az influencereknek utaljuk majd?
Nyugodt szívvel térhetnék ki most a hazai influencer kínálatra is, hiszen halvány lila dunsztom sincsen például, hogy Varga Viktória vagy Manker milyen lényegi értéket teremtenek, de inkább pozitívan fejezem be ezt a cikket. Mert mielőtt azt hinnéd, hogy az egész influencer univerzumot a földbe akarom tiporni, megnézheted egy másik cikkemet egy olyan influencerről, aki tényleg fontosat akar alkotni.