Huszonévesen vállalkozni? – Ötletből nincs hiány, de bátorságból van

Szinte nincs olyan huszonéves, aki ne játszott volna el a saját vállalkozás gondolatával. Az egyik legvonzóbb, legnagyratörőbb jövőképek egyikéhez tartozik, hiszen vállalkozóként a magunk urai lehetünk, és a saját hasznunkra dolgozhatunk – nem is beszélve az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígéretéről. A vágyak és ötletek tényleges megvalósításába azonban kevesen vágnak bele, az álmodozást nem követi valódi tett – derül ki a Hiventures reprezentatív felméréséből, amelyet a 18-35 éves korosztály körében készítettek.

A bátorság a fő probléma

Na de mi az a három alappillér, amely elengedhetetlen egy új vállalkozás létrejötténél? Kreativitás, pénz és bátorság – derül ki a fiatalok körében készített felmérésből. Noha kreativitásból nem szenved hiányt a fiatalság, bátorságból már annál inkább: a megkérdezettek 6 százaléka vallja magát kockázatvállalónak, ami valljuk be, elenyésző. A kutatásból kiderül azonban az is, hogy a résztvevőknek 24 százaléka képzeli el jövőjét alkalmazottként – tehát ez alapján a leendő cégalapítók aránya kiemelkedően magas lenne –, a bátorság hiánya mégis magakadályozza őket vállalkozói tervük megvalósításában. Magyarán: rengeteg fiatal csak álmodozik, ötlet ellenére sem mernek belevágni saját vállalkozásuk kiépítésébe. Hiába a remek ötlet, gondolati szintnél nem jutnak tovább a tervezésben, tényleges megvalósításba nem kezdenek bele. 

Miért olyan riasztó a vállalkozói lét a fiatalok számára?

Az ok viszonylag egyszerű: nulláról felépíteni valamit bizony nemcsak rizikós, de költséges feladat is, sokan bizonytalanok a kezdőtőke előteremtésében. 29 százalék azoknak az aránya, akik egyáltalán nem tudják, honnan teremtenék elő az ötlethez szükséges pénzmennyiséget.

Egy induló vállalkozás kockázatának nemcsak a tőkehiányt tartják, de a bizonytalan politikai-gazdasági környezetet is, hovatovább, ötletük megvalósításához partnerekre (56 százalék vallja ezt), szakértőkre (38 százalék) és további ismeretek átadására (31 százalék) lenne szükségük. És megint csak itt tartunk: hiába a remek ötlet, ha a megfelelő kapcsolatok és a vállalkozói ismeretek hiánya ugyancsak táplálja a fiatalok jogos aggodalmát.

Hogyan lehetne növelni a vállalkozási hajlandóságot?

A vállalkozási hajlandóság növelésének érdekében a gondolkodásmód megváltoztatására és inspirációra lenne szükség. Azok a diákok, akik a képzés során vállalkozói kompetenciák- és ismeretek fejlesztésével is találkoznak, ők nagyobb arányban képzelik el jövőjüket vállalkozóként – és nem utolsósorban, válnak azzá. A vállalkozói létforma igénye a felmérésből is nyilvánvalóvá válik: a fiatalok 53 százaléka venne részt külön pénzügyi, jogi vagy akár marketinges képzésen is, sőt, vezetői készségeiket is tovább fejlesztenék annak érdekében, hogy biztosabb alapokkal vághassanak bele az ismeretlenbe.

További cikkek: