Hogyan lehet könnyen felkészülni egy államvizsgára?

10 nap és államvizsga? Mindjárt megőrülök!

(Egy frissdiplomás naplójából)

Talán te is azok közé tartozol, akik minden vizsga után megfogadják, hogy „márpedig a következőre tényleg tanulni fogok” vagy már sorolod magadban a miatyánkot, hogy csak most az egyszer még legyen szerencséd.  Pedig mindannyian tudjuk, hogy egy bizonyos pont után már sem a kávé, sem Rhonda Byrne bármilyen irománya nem segít, ha nem tudsz koncentrálni, tudást elsajátítani pedig végképp.

Kezdetek

Velem sem történt ez másként tavaly év végén, miután kitermeltem közel 220 oldal szakdolgozatot és portfóliót. Kényelmesen eltöltöttem az ünnepeket, bár a tételeim már ott figyeltek a gépen, majd január kezdetével bestresszeltem, hogy hát én tuti meg fogok bukni. Az első stratégiaként a terepszemle kecsegtetett, hiszen oké, 40 tétel, de hát „biztos van átfedés”, „jaj ez könnyű”, ilyen gondolatok kavarogtak a fejemben. Fel is osztottam nagy büszkén, hogy 10 napom van, 7 nap masszív tanulás, 3 nap ismétlés, rendben lesz itt minden.

Profi segítségre van szükség

Igen ám, csak amikor például te magad is tanítasz, órákra készülsz, dolgozatot javítasz stb., te vagy az utolsó, akire időd van. Így jutottam el odáig, hogy a 3., 4. nap után elfáradtam az első és második műszakban, s könnyek között csodáltam a készségfejlesztés tudományának szemem előtt összefolyó vargabetűit. Közben pedig a szakdolgozat védésen stresszeltem, hiszen jó volna ugye azt is előkészíteni… Itt döntöttem el, hogy profi segítségre van szükségem.

Megoldás

Remélve, hogy nem én vagyok az első, aki hasonló problémával küzd, hajnali óráimban elkezdtem keresgélni a Google berkeiben. Közel 30 perc kutatómunka után találtam rá Weitz Teréz tanulásmódszertani blogjára, ahol konkrét receptet kínált az általam felvetett problémára. (Hozzáteszem, hogy az önismeret és az időbeosztás ilyenkor a legjobb barátod.)

Alapok

Mielőtt azonban a konkrétumokra térnénk, egy-két információt érdemes tisztáznunk: A nyelvtanulás területén bizonyított tény, hogy a különböző érzékterületek, készségek összehangolása, integrálása nagyobb hatékonyságot mutat fel. Mégis, ha beszélünk (70%) vagy ha magunk csináljuk (90%) van a legnagyobb esélyünk arra, hogy a tanultak a papírról a fejünkbe vándoroljanak.[1] Persze csak akkor, ha a megértés a cél, illetve igyekszünk minél több kapcsolódási pontot létrehozni az adott információ körül, illetve minél többször érintkezünk vele.  Így a két kulcsszó a megértés és az ismétlés.

A recept

Weitz Teréz technikája két alapvető tézisre épít: napi 6 óra tanulás (4×1,5), max. 30 perces szünetekkel elegendő 40 tétel megtanulásához, ha a tananyag mennyisége fokozatosan csökken. Ez a recept a következőképpen néz ki:

  1. A tanulás után 1 órán belül ismételni kell.
  2. A szünet csakis pihenés lehet, semmilyen olyan tevékenység nem jöhet szóba, ami örömet okoz. SEMMILYEN.
  3. Minden új tanulási szakaszt ismétléssel kell kezdeni, a nap végén is ismételni kell, holnap az előző napot át kell ismételni. (Átlagosan egy ember durván 4-7 előfordulás után jegyez meg egy információt.)

Az első napon 17, a másodikon 10, a harmadikon 8, az utolsó napon 5 tételt tanultam meg a recept alapján. Emellett felkészültem a szakdolgozat védésre is, rendesen aludtam és nem kaptam kávé túladagolást sem. Ja, és természetesen vettem ki szabadságot is, anélkül nem az igazi!

Saját adalékok

Egy-két praktika, amivel én még kiegészítettem:

  • A 4 napi maraton előtt minden tételt elolvastam egyszer hangosan, kiemeltem szövegkiemelővel, majd készítettem belőlük gondolattérképet. Napi 4-5 tétellel így durván 1,5-2 órát töltöttem el munka mellett.
  • A vizsga előtt két nappal a szaktársakkal egyeztettük tételeinket a hiányok miatt, de ezt csak a szociálisabb tanulóknak javaslom, mivel elég időigényes.
  • A tanulási szakaszt és az ismétléseket stopperrel irányítottam tételenként, így megakadályoztam, hogy túl sok időt töltsek el egy témával. Utólag a nap végi ismétlésnél a nehezebb tételeknél kompenzáltam.
  • Mindkét vizsga előtti napon készítettem két „szupertételt”, ahol az összes kulcsszót tartalmazta a kezemben tartott csoda, őt dédelgettem lefekvés előtt. (A nagy pillanatot megelőzően már egyáltalán nem vettem elő. Frissen, ébredés után azonnal beugrott minden.)

Eredmények

Összességében minden vizsgám (csodával határos módon) ötös lett, pedig én mindig nehezen tanultam meg nagy mennyiséget rövid idő alatt, viszont sajnos azoknak a csoportját erősítettem, akiket a határidő motivált. Szóval javaslom, ha megrögzött halogató vagy, legalább egyszer próbáld ki, hátha nálad is bekövetkezik a siker hatására egy szemléletváltás.

Weitz Teréz konkrét módszerét ezen az oldalon éritek el:

[1] DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Klett Verlag, 2016. S. 13.

További cikkek: